niedziela, 27 listopada 2011

Strefa uspokojonego ruchu na os.Wiszące Ogrody

Po rozpoznaniu problemu, po rozpatrzeniu wielu za i przeciw, dyskusji na forum z mieszkańcami i kilkukrotnych negocjacjach z Zarządem Dróg i Zieleni w Gdańsku PLANY ZMIENIAJĄ SIĘ W RZECZYWISTOŚĆ:
POWSTANIE STREFA USPOKOJONEGO RUCHU
na osiedlu Wiszące Ogrody.
Docelowy układ ruchu na osiedlu wraz z zaznaczonymi
kie
runkami jazdy, inwestycjami ZDiZ i Rady Osiedla

Nie będę powtarzać naszej oficjalnej notatki, którą wkrótce znajdziecie na ulotkach w swoich skrzynkach pocztowych, na plakatach w klatkach czy stronie Rady. Dodam za to kilka słów od siebie:
Całościowy pomysł ewoluował, bo zaczęło się od spowolnienia ruchu na ulicy Sympatycznej przy pomocy progu spowalniającego a zmiany kierunku ruchu nie były przeze mnie brane pod uwagę. W trakcie debaty na forum jak i naszych rozmów z ZDiZ koncepcja została dostosowana do wniesionych pomysłów i zastrzeżeń. Postanowiliśmy przy okazji ułatwić wyjazd z osiedla zimową porą gdy ulica Sympatyczna jest zbyt śliska i grozi zakorkowaniem przez niemogące podjechać auta. Dzięki zmianom mamy obecnie dwie ścieżki wyjazdu.
Co do progu spowalniającego, to pomysł jest jak najbardziej słuszny i w kwestii spowolnienia prędkości aut najbardziej skuteczny. Niestety- ZDiZ stawia silny opór i mimo, że przekazaliśmy im na ten cel konkretną kwotę pieniędzy szanse na zrealizowanie tego punktu maleją (właśnie czekamy na pismo wyjaśniające na co więc wydano te pieniądze).
Wkrótce każdy z mieszkańców otrzyma w skrzynkę mailową ulotkę z informacją i mapką opisującą nadchodzące zmiany (chcę zdążyć przed ZDiZ). Znaki od strony Auchan i poligonu mają także jasno informować o strefie.
Domyślam się, że zmiany wywołają pewien opór i że nie jest to w pełni skuteczna metoda na osiągnięcie założonego celu, ale
strefa to narzędzie, dzięki któremu mieszkańcy mogą przeciwstawić się temu, nad czym ubolewali w rozmowach i na forach: nadmiernej prędkości pojazdów (także tych tranzytowych).  
Wdrożenie nowych zasad ruchu to już zadanie wszystkich, ich egzekwowanie- również. Wolałbym, aby kontrolne wizyty Straży Miejskiej nie były konieczne.

Poniżej publikuję do pobrania:
- plakatowa wersja informacji nt zmian

13 komentarzy:

  1. Kiedy ta zmiana ma wejść w życie? Pytam, żeby się któregoś poranka nie zdziwić kasując samochód wyjeżdżający z Serdecznej :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie znamy dokładnej daty, ale zapewniono nas, że strefa powstanie jeszcze w grudniu br.
    Tak czy owak: ZDiZ w nocy nie pracuje, więc wracając popołudniu z pracy na pewno zobaczysz odpowiednie znaki :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Dopiero znalazłam tą stronę. A czy poruszana była sprawa wąskiej Serdecznej. Aby wyjechać z osiedla należy poruszać się skokowo, chodzi mi o auta parkujące od strony domów jednorodzinnych. Jakbym nie jechała baaaardzo wolno, to kilka razy miałabym czołowe zderzenie. A moze zakaz parkowania od tej strony? Moim zdaniem jest to bardzo niebezpieczny odcinek. Najgorzej było zimą. Tak, wiem, kobieta za kierownicą. Nie jeżdzę za dobrze a niestety nie mam innego wyjścia, bo do Wrzeszcza żaden autobus nie jedzie.

    OdpowiedzUsuń
  4. Hmm osobiście nie widziałem nadmiaru aut z tamtej strony, choć rzeczywiście stoją i nie wygląda na to, żeby robiły to zgodnie z przepisami.
    Powiem tak: gdyby nie było problemu z nadmiarem aut na osiedlu a przez to niedoboru miejsc parkingowych, to można by się postarać o przeciwdziałanie parkowaniu (połową pojazdu) na ulicy Serdecznej. Niestety trudno znaleźć inne miejsca w pobliżu i dlatego wolałbym, aby mieszkańcy interweniowali w sprawie nieprzejezdności u Straży Miejskiej kiedy te auta rzeczywiście blokują przejazd.
    To i tak mało w porównaniu z problemem, który powstanie gdy Przytulna stanie się główną ulicą dzielnicy i trzeba będzie przywrócić tam dwukierunkowość- mowa (na chwilę obecną) o 50-60 autach, które gdzieś trzeba przestawić.

    OdpowiedzUsuń
  5. Przy układzie skrzyżowań równorzędnych, podjeżdżający pod górę ulicą Sympatyczną będą musieli się zatrzymać i ustąpić wyjeżdzającym z ulicy Serdecznej i jeżeli nie będą drogi dobrze odśnieżone i odlodzone to już nie ruszy. Podobnie zjeżdżając w dół ulicą Sympatyczną gdy dojedzie do skrzyżowania z jednokierunkową Sympatyczną będzie jeszcze pod dużym kątem i jeżeli wyjedzie ktoś z prawej strony to na lodzie będzie niezależnie od prędkości trudno zatrzymać się. Uważam że ustalenie skrzyżowań równorzędnych na całym osiedlu może doprowadzić do wielu niebezpiecznych sytuacji.

    OdpowiedzUsuń
  6. Cały czas zakładamy, że takie sytuacje mają miejsce przez kilkanaście dni w roku i dotyczą głównie problemu wjazdu "pod górę".
    Kiedy taki stan nawierzchni będzie miał miejsce wszyscy (ja jako kierowca także) będziemy musieli zwolnić (wszędzie a w szczególności jadąc Sympatyczną z górki) lub ominąć trudny odcinek (Sympatyczna pod górkę- stąd zmiana jednokierunkowości Przytulnej jako alternatywa) a z drugiej strony interweniować w ZDiZ, aby zadbało o przejezdną nawierzchnię.
    Fakt: ostatnia zima była ostra, ale w najbliższej będziemy mieć drugi wyjazd. Jeśli mimo to mróz i lód sparaliżuje ruch, to ani Rada Osiedla, ani ZDiZ i wszyscy Święci nie pomogą na trudne warunki. I taki stan nie ode mnie zależy..

    OdpowiedzUsuń
  7. Z tym progiem to na 100% Hossa blokuje jego postawienie bo ciężarówkom będzie ciężej jeździć.
    Proszę podjechać na osiedle Migowsie tarasy i tam jest próg na 3x bardziej stromej drodze.
    Moim zdaniem ciężarówki budowy powinny mieć dojazd z drugiej strony i zakaz wjazdu na osiedle.

    OdpowiedzUsuń
  8. Czy ja dobrze rozumiem ze skrzyżowanie ulicy Sympatycznej z Serdeczna bedzie równorzędne? Bo jeśli tak to jest to proszenie sie o kłopoty w zimę dla osiedla. Sympatyczna jest mocno pod górkę i często nawet na zimowych oponach jest problem z ruszeniem pod górkę. Jezeli jadąc pod góre beda kierowcy zmuszeniu ustąpic pierszenstwa wyjezdzajacym z prawej strony z Serdecznej to juz nie rusza. Bedzie dokladnie to samo co zeszlej zimy. Nie widze w tym zadnego usprawnienia!

    OdpowiedzUsuń
  9. Hanging Gardens,
    odwrócenie jednokierunkowości jest właśnie antidotum na problemy z podjazdem, choć jest to efekt uboczny stworzenia strefy. Znając to rozwiązanie wybierz w trudnych warunkach bezpieczny objazd. Tę kwestię omawialiśmy szerzej na forum: zapraszam do lektury.

    OdpowiedzUsuń
  10. Dzisiaj premiera nowego oznakowania :) wiele osób jeździ na pamięć, znaki o nowej organizacji ruchu są, ale nawet ja nie od razu je zauważyłem :) jest wesoło mrugamy do siebie światłami i pokazujemy na znaki. Najlepsze są miny tych którzy uważają że mają rację bo pamiętają stary układ, a gdy się obracają widzą nowe znaki :)
    No teraz co najmniej tydzień potrwa zanim wszyscy przywykniemy do nowej sytuacji.

    OdpowiedzUsuń
  11. Radni zadbali, aby w każdym bloku pojawiła się informacja o zmianach (niestety indywidualne ulotki, jakie przygotowaliśmy i wrzucaliśmy do skrzynek skończyły się po dystrybucji na terenie 2/3 osiedla- w pozostałych są informacje na tablicach).
    Mam nadzieję, że zmiany przyniosą jedynie pozytywne reakcje kierowców i na znakach świetlnych się skończy :)

    OdpowiedzUsuń
  12. [przeklejone z radajasien.eu]

    Pierwsza moja reakcja na zaproponowane zmiany została już opisana przez inne osoby powyżej. Skrzyżowanie Sympatycznej i Serdecznej nie może być równorzędne z dwóch przytoczonych już powodów:
    1. problem istniejący przez cały rok: samochodu parkujące pod sklepem uniemożliwiają kierowcom jadącym z dołu Sympatycznej wcześniejsze zauważenie aut nadjeżdzających od prawej strony z Serdecznej - praktycznie trzeba wyjechać na skrzyżowanie żeby zobaczyć czy ktoś nie jedzie
    2. zimą będzie jeszcze gorzej - bo konieczne będzie hamowanie i ruszanie pod górę przy jednoczesnym obserwowaniu praktycznie niewidocznej prawej strony.

    Mam więc dwa pytania:
    1. Jakim cudem wprowadzone przez Państwa rozwiązanie pomaga, szczególnie zimą (na co powołujecie się w "notce prasowej") ? Nadmierna prędkość jest zazwyczaj osiągana przez samochody jadące w dół ulicy Sympatycznej - a tam widoczność na prawą stronę jest bardzo dobra - więc raczej nikt nie będzie i tak zwalniać (o ile nie pojawią się wspomiane podwyższenia)
    2. Zastanawia mnie również fakt, że niby te zmiany są efektem rozmów z mieszkańcami osiedla. Może coś przegapiłem - ale pierwszą informacją, którą usłyszałem na ten temat było już powiadomienie o zmianach - a nie chociażby ich propozycja.

    OdpowiedzUsuń
  13. Sebastian,
    co do Twoich powodów:
    1. samochody parkujące pod sklepem (i na przejściu dla pieszych) rzeczywiście utrudniają widoczność, co jest sporym utrudnieniem. Podjęto tu działania korygujące, więcej info na blogu Marzeny Mielniczek-Drezner:
    http://mielniczek-drezner.blogspot.com/2011/12/pismo-do-zarzadu-drog-i-zieleni.html
    2. problem hamowania i ruszania przed skrzyżowania (co już kilka razy tłumaczyłem na innym forum:
    http://www.wiszace-ogrody.net/index.php?option=com_agora&task=topic&id=16896&p=20686#p20686)
    traci rację bytu razem z odwróceniem ul. Przytulnej. Wystarczy trzeźwa ocena sytuacji i jeśli dojdziesz do wniosku, że jest za ślisko na zatrzymywanie się przed tym skrzyżowaniem: omiń wzniesienie jadąc Przytulną a dalej Serdeczną w kierunku Auchan (masz cały czas pierwszeństwo!!)

    Odpowiadając na pytania
    1. zimą pomoże rozwiązanie opisane wyżej. Z górki ograniczeniem jest przedłużenie Serdecznej gdzie ma zastosowanie reguła prawej ręki. O ŁAGODNY próg dalej walczymy.
    2.rozmawiamy z osobami, które wyraziły zainteresowanie dialogiem z Radą (opisywaliśmy ten temat szeroko na wątku wiszace-ogrody.net całkiem niedawno) a była to spora grupa. Nikogo na siłę nie zaciągamy do dialogu. Zapraszam Ciebie do śledzenia naszych wpisów na blogach i stronie (kanał RSS, subskrybcja Atom, zwykły monitoring) lub po prostu dołączenia do LISTY MAILINGOWEJ.

    OdpowiedzUsuń