Nawiązując do naszej ostatniej wiadomości przesłanej do mieszkańców przez listę mailingową (wpis z 2 lutego br, informacja na ten temat zachęcająca do głosowania pojawiła się też na dedykowanym forum osiedla) i otrzymanych odpowiedzi chciałbym przekazać kilka informacji na temat najbliższych działań Radnych w kwestii segregacji śmieci w Kiełpinku.
Na początek o odpowiedziach mieszkańców:
Opinie na temat wcześniejszego wprowadzenia systemu dualnego były mniej więcej podzielone po równo z lekką przewagą akceptujących propozycję. Dodatkowo zakładając, że brak odpowiedzi pozostałych odbiorców oznacza zaufanie w trafność naszego wyboru (a byliśmy za przyśpieszeniem zmian) zakładam, że mamy poparcie dla dalszych działań.
Osoby przeciwne zgłaszały następujące uwagi i zastrzeżenia:
1) możliwy wzrost cen usług,
2) wątpliwości co do szybkości reakcji administratorów i dokonanie zmian w umowach z usługodawcami na czas (wymagane są aneksy) oraz konieczność dostosowania wiat (rozmiary pojemników do segregacji),
3) częstotliwość wywozu i problemy z przykrymi zapachami,
4) sens wprowadzenia systemu dualnego i jego wątpliwa wyższość nad rozwiązaniem kolorowych pojemników na szkło, papier, plastik,
Uwagi skłoniły nas do uzupełnienia informacji, które zdobyłem i częściowo podzieliłem się z wybranymi mieszkańcami.
I mimo poparcia mieszkańców i własnego przekonania do słuszności wdrażanego systemu dualnego pójdziemy trochę w innym kierunku:
Radni podejmą działania w trzech kierunkach:
I. nie wprowadzanie systemu dualnego w 2012 roku, za to lepsze przygotowanie mieszkańców na 2013 rok (własne inicjatywy informacyjne, współpraca z Wydziałem Środowiska UM);
II. przy tej zmianie ograniczenie możliwego wzrostu cen (a może nawet ich obniżenia?) przez inicjowanie wspólnych dyskusji Zarządów Wspólnot/mieszkańców i negocjacji z firmami wywozowymi;
III. popularyzacja i ułatwienie segregacji odpadów w "systemie szkło/plastik/papier" jako darmowej alternatywy.
Jak to chcemy zrobić:
Ad. I
Wydział Środowiska planuje zastosować szereg działań informacyjnych: ulotki (dołączane przez firmy usługowe do faktur), info w autobusach i na citylightach, audycje w radio. Planowane są także spotkania z Radami Osiedli i Zarządami Wspólnot.
Pod względem infrastruktury osiedlowej wg informacji uzyskanych przeze mnie w Hossa (która badała temat na mój wniosek) nie potrzebne są zmiany wiat tam, gdzie do tej pory nie było takiej konieczności. Również jak przekazał mi Wydział Gospodarki Komunalnej na chwilę obecną na pewno pierwsza piątka z listy firm wywozowych publikowanej na stronach miasta podoła nowemu wyzwaniu od zaraz. Także pozostaje jedynie sporządzenie aneksów i poinformowanie mieszkańców.
Działania Radnych:
- z wyprzedzeniem poinformujemy o spotkaniach dedykowanych Zarządom Wspólnot,
- o ile będzie zainteresowanie postaramy się także zorganizować spotkanie dla mieszkańców i rozdystrybuować ulotki informacyjne.
Ad.II
Przystąpienie do nowego systemu nie jest obowiązkowe jedynie w podanych przez miasto datach. Są to natomiast terminy ostateczne. Zainteresowani (zarówno Wspólnoty jak i indywidualne gospodarstwa domowe) mogą przystępować wcześniej. Tu niestety mogą pojawić się kwestie wysokich kosztów obsługi tych nielicznych, a w efekcie podwyżki cen. Jak się dowiedziałem z Wydziału Gospodarki Komunalnej większość firm utrzymuje stawki, ale zdarzają się przypadki, kiedy są zwiększane. To było dla mnie decydującym argumentem przeciw zmianie w tym roku- wejdźmy w to większą grupą a w efekcie możemy uniknąć podwyżek przez obniżenie jednostkowych kosztów obsługi osiedla.
Działania Radnych:
- zaproponujemy na przełomie 2012/2013 spotkanie Zarządów Wspólnot celem wymiany doświadczeń z dotychczasowymi odbiorcami odpadów, ich umowami i stawkami ale przede wszystkim
celem doprowadzenia do możliwości utworzenia wspólnej linii negocjacji z usługodawcami.
Wychodzę z założenia, że całe osiedle to łakomy kąsek, który postawi NAS w dobrej pozycji negocjacyjnej i kto wie- może nawet pozwoli na uzyskanie obniżki?? Wszystko będzie w rękach przedstawicieli wspólnot i ich chęci współpracy.
Otrzymaliśmy wiadomości, w którym mieszkańcy stwierdzali wyższość "systemu szkło/plastik/papier" nad wprowadzanym systemem dualnym. Odzyskiwanie surowców i recycling stoi za obiema formami, więc można by potraktować to jako czysto akademickie rozważanie gdyby nie istotna różnica finansowa:
W systemie dualnym za wywóz śmieci płacą mieszkańcy, natomiast za obsługę i wywóz segregowanych w "systemie szkło/plastik/śmieci" płaci miasto. Mamy więc darmową alternatywę dającą szansę na obniżenie naszych wydatków o ile jak najwięcej posortowanych śmieci trafi tam, a nie dotychczasowych kontenerów!
Dotychczasowy system segregacji pozostanie i nie ma żadnych planów jego likwidacji. ZUT wręcz poszukuje miejsc, gdzie takie kontenery mógłby dostawić (jedynie czego potrzebuje to pisemna zgoda właściciela i 2-3 tygodnie na realizację prośby). Uważam, że wykorzystując to rozwiązanie możemy zmniejszyć koszty wywozu, które opłacamy bezpośrednio z naszych portfeli. To sytuacja, w której wygrywają obie strony a wysiłek polegający na zmianie nawyków i tak przed nami więc... czemu nie? :)
Działania Radnych:
- rozpoznamy możliwości dostawienia co najmniej 2 zestawów pojemników na obrzeżach osiedla (Zarząd Wspólnoty Przytulna 24/26 już stara się o ustawienie jednego zestawu w pobliżu ich budynków) i skierowanie takich wniosków do ZUT,
- w drugim etapie podejmiemy rozmowy z wybranymi wspólnotami "wewnątrz" zabudowy celem postawienia dodatkowego/dodatkowych (niekoniecznie pełnych- np. bez szkła, które jest segregowane najrzadziej a generuje nieco hałasu). W ten sposób ułatwimy segregację,
- o ile otrzymamy wsparcie miasta w wydruku kopii zrobimy akcję informacyjną na rzecz dotychczasowego systemu wskazując na nasz pomysł i jego zalety ekonomiczne.
Uważam, że realizując ww działania możemy sprawnie przejść w nowy schemat z korzyścią dla środowiska, miasta i naszych kieszeni. Pamiętajmy, że z chwilą wyrzucenia śmieci do koszta problem nie znika. Zdjęcie poniżej to pejzaż z sąsiedniej dzielnicy, a więc tuż obok nas.
Wysypisko w Szadółkach- fot. Agencja Gazeta |
Polecam linki:
Wątek na forum dotyczący tego tematu
Miasto na temat systemu dualnego a tam m.in najczęstsze pytania i odpowiedzi, instrukcje jak segregować czy szczegółowe dane dla administratorów (usługodawcy, terminy)
Podstrona Zakładu Utylizacyjnego opisująca zarówno segregację systemem dualnym jak i przez kolorowe pojemnik.
Mapa wskazująca gdzie obecnie można znaleźć pojemniki do segregacji:
Interaktywny plan Gdańska |
Dla wnikliwych:
Artykuł w Trójmiasto.pl o inwestycji w zakład utylizacyjny w Gdańsku
Recykling.pl wortal stworzony z myślą o jak najszerszym i darmowym dostarczaniu informacji na temat gospodarki odpadami, selektywnej zbiórki i recyklingu.
Serwis Informacyjny Ochrony Środowiska o ważnym spojrzeniu na temat w kontekście szans na zarabianie na segregacji i bezpieczeństwie surowcowym.
patrz też: wpis z 3.X.2012: "Segregacja śmieci w Kiełpinku: efekt działań"
Może by Decathlon się zgodził żeby takie kontenery na szkło/papier/plastik u Siebie postawić na parkingu ?
OdpowiedzUsuńAnonimowy,
OdpowiedzUsuńmyślę, że dostalibyśmy taką zgodę, ale nie miałoby to większego sensu ponieważ pojemniki powinny stać bliżej mieszkańców, a tam byłoby trochę daleko no i przede wszystkim od strony Decathlon stoi już pokaźny zestaw na przedłużeniu Serdecznej.
Jak się dowiedziałem Wspólnota, o której pisałem we wpisie już złożyła wniosek o dodatkowy zestaw, sam czekam na decyzję odnośnie innej lokalizacji i jeśli otrzymam zielone światło- będziemy mieli dodatkowe dwa punkty selektywnej zbiórki.