czwartek, 30 sierpnia 2012

przystanki PKM Kiełpinek i Jasień: podsumowanie zebranych informacji

4 sierpnia 2012 informowałem na blogu o przetargu GIK dotyczącym zadań stowarzyszonych z budową przystanków PKM Kiełpinek i PKM Jasień. W międzyczasie zapoznałem się z opublikowaną dokumentacją i po ustaleniu dodatkowych szczegółów chciałbym się z Wami podzielić zebranymi informacjami:


PKM Kiełpinek
stacja PKM Kiełpinek: wizualizacja Transprojekt Gdański
fragment projektu budowlanego inwestycji stowarzyszonej dla PKM Kiełpinek. Transprojekt Gdański


- dojazd samochodem/autobusem: wg projektu (niebieska linia na poniższej mapce) po ulicy Szczęśliwej z prędkością do 30km/godz.. Hossa ma co prawda w planach połączenie także ul. Tanecznej z widoczną na dokumentacji GIK pętlą, ale nie wiedzie ona przez ich działkę więc jest to niewiadoma do momentu ostatecznego rozstrzygnięcia drogi dojazdu autobusu do stacji,
- miejsca parkingowe w systemie P+R: 78 + 4 miejsca poszerzone dla niepełnosprawnych,
- miejsc parkingowe rowerowe: 32, zadaszone, niepołączone ścieżką rowerową z trasą przy ul. Kartuskiej,

- ciągi piesze i rowerowe: wzdłuż odnawianej ul. Szczęśliwej planowany jest chodnik dwumetrowej szerokości. Hossa planuje połączyć osiedle Wiszące Ogrody chodnikiem po wschodnim krańcu swojej działki 417/3 obr.36 (zielona linia na mapce), ale w dalszej perspektywie chce też utworzyć chodnik "na wprost" ul. Szczęśliwej (żółta linia) między przyszłymi blokami z unoszącym się przejściem wchodzącym wprost na kładkę nad peronami. (jest ujęta w powyższej wizualizacji i planie budowlanym).
Bardzo istotnym problemem jest skrócenie dojścia z kładki nad obwodnicą do stacji: 
obecnie jest ona bardzo długa, ale opracowanie STER proponuje jej skrócenie przez obecne tereny Auchan (ich północne i zachodnie obrzeża- czerwona linia na mapce). Oczywiście bez zgody właściciela nie możne tego zrealizować, dlatego uważam, że należy naciskać na Auchan (ale także na UM) ale do takiego rozwiązania dążyło z korzyścią dla mieszkańców Karczemek. Z mojej strony już nad tym pracuję, ale opiszę to w innym wpisie.
     "Efektem ubocznym" prac nad linią PKM w kierunku Matarni może być budowa solidnej trasy łączącej nas z ul. Sąsiedzką po tzw. pasie technicznym (tu również STER sugeruje takie rozwiązanie: trasa zbiorcza, a więc wyższego rzędu), który po zbudowaniu kolei zostanie najprawdopodobniej udostępniony także na innych odcinkach. Mielibyśmy wtedy dobrą trasę pieszo-rowerową na Matarnię, czego na chwilę obecną bardzo brakuje.

ciągi piesze, rowerowe oraz droga dojazdowa: projekty
 - co z b. budynkiem stacji kolejowej w Kiełpinku?
dawny budynek kolejowy Kiełpinek- obecnie lokale komunalne i ruiny + samowola budowlana
Tego nie wie nikt: próbowałem coś ustalić w wielu miejscach, łącznie z konserwatorem zabytków. Na chwilę obecną wiadomo tyle, że PKM zaproponowało stworzenie tam muzeum kolei Kokoszkowskiej, ale jest to tylko niewiążący pomysł. Najwięcej konkretów przekazał Wydział Gospodarki Komunalnej: właścicielem budynków jest obecnie GZNK, w ramach budowy stacji ani PKM ani WPR nie przewiduje prac na tej działce/budynku ALE (cytuję za Kierownikiem Referatu Eksploatacji Budynków):
 "Działka nr 390/2 nie jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Zgodnie z informacją uzyskaną z Biura Rozwoju Gdańska (...) do końca b.r. ma zostać opracowane studium okolicznego terenu, które poprzedzi opracowanie mpzp. W planie zostanie określona docelowa funkcja terenu, na którym znajdują się przedmiotowe zabudowania".
Uważam, że obiekt ten mógłby być perełką przy naszej stacji, o ile ktoś w niego zainwestuje. Może udałoby się wynegocjować od miasta przeznaczenie go zarówno na muzeum jak i na pomieszczenia do zajęć edukacyjnych czy wydarzeń kulturalnych?

zainteresowanych tematem stacji KIEŁPINEK zachęcam do dyskusji na forum:
 www.wiszace-ogrody.net.




PKM Jasień
Ponieważ stacja "Jasień" nie leży już w obrębie naszej jednostki pomocniczej nie przywiązywałem mu tak wiele uwagi. Z drugiej strony jednak jest ona istotna dla naszych mieszkańców tak z Jasienia, jak i z Szadółek, więc pojawi się w niniejszym opisie.
stacja PKM Jasień: wizualizacja Transprojekt Gdański

fragment projektu budowlanego inwestycji stowarzyszonej dla PKM Jasień. Transprojekt Gdański

- dojazd samochodem/autobusem: wg projektu (zielona linia na poniższej mapce) jedną z głównych tras dojazdu będzie ulica Gronostajowa łącząca ul. Myśliwską z rondem przy poczcie (ul. Kartuska). Co najmniej na jej najbliższym stacji odcinku pojedziemy nie więcej niż 30km/godz.. Bardzo ważną informację zdobył Zarząd naszej Rady odnośnie przyszłych połączeń autobusowych:
ZTM planuje "uruchomić nową linię autobusową, która połączy stację Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Jasieniu z osiedlami: Jasień, Kryształowe, Leszczynowe, Jabłoniowe, Hiszpańskie, Szadółki, Rębowo, Dwóch Jezior, Miłe, Nad Jarem, Świętokrzyskie, Łostowice, Havla. Termin uruchomienia tej nowej linii uzależniony jest od wybudowania ul. Gronostajowej".

Szkic przebiegu drogi dojazdowej do stacji PKM Jasień- na podstawie materiałów GIK
- miejsca parkingowe w systemie P+R: 80 + 3 miejsca poszerzone dla niepełnosprawnych,
- miejsc parkingowe rowerowe: 32, zadaszone, połączone ścieżką rowerową,
- ciągi piesze i rowerowe: nie mam informacji na temat pieszego skomunikowania przystanku z okolicą. Pewne informacje dostarcza STER, ale jest to dokument co najwyżej wskazujący kierunki zmian. W obowiązującym planie zagospodarowania 2322: trasa piesza od wschodu przechodzi do stacji przez os Alfa Park; trasy rowerowe lokalne proponowane są od ul. Myśliwskiej po obu stronach brzegu jeziorka w kierunku stacji; plan nie pokazuje tras wzdłuż ul. Gronostajowej, ale STER już tak i przypuszczam, że zmieni ona swoją klasyfikację na trasę zbiorczą. Zarówno w MPZP jak i w STER ul. Myśliwska mająca lokalnie połączyć mieszkańców zamieszkujących zabudowany poligon posiada w planach ciąg pieszy i rowerowy.

NA KONIEC KILKA INFORMACJI OGÓLNYCH:

- PKM SA będzie budowana w oparciu o tzw "spec-ustawę" i nie musi uwzględniać miejskich dokumentów planistycznych (info z BRG),
- na planach obu stacji widać szlabany przy wjazdach na parkingi, ale nie udało mi się ustalić czy oznaczają one płatny postój (czekam na odpowiedź GIK),
- nie planuje się ekranów akustycznych, jedynie nasadzenia drzew (jak widać po projektach budowlanych przystanków, wyglądają one jednak na element bardziej dekoracyjny niż wyciszający możliwy hałas),
- na wszystkich przystankach będą windy ale także tzw. szyny na schodach ułatwiające wprowadzanie/sprowadzanie rowerów,
- droga techniczna obsługująca budowę nasypu i torów będzie biegła po północnej stronie, czyli od strony lasu. Jak przekazał rzecznik prasowy PKM SA "wraz z oficerem rowerowym starają się doprowadzić do tego, aby mogli z niej korzystać rowerzyści" po zakończeniu prac budowlanych.
- decyzją prezydenta miasta z marca br wszędzie tam, gdzie zostanie wprowadzona strefa 30m/godz nie zaleca się wyodrębniania tras rowerowych. Przypuszczam, że brak ścieżki rowerowej do PKM Kiełpinek świadczy o uwzględnianiu tej koncepcji,
-  przy okazji GIK opublikował ujednolicone wytyczne dla planowania infrastruktury rowerowej w całym Trójmieście: "Aktualizacja i Integracja Standardów Technicznych dla Infrastruktury Rowerowej" z 2008 roku. Lektura ciekawa, choć dla wytrwałych,


Mam nadzieję, że udało mi się przybliżyć Wam plany związane z inwestycjami stowarzyszonymi z budową PKM :)
ps: w razie błędów w tekście lub nieścisłości w podanych informacjach proszę o kontakt mailowy lub komentarz pod wpisem. 

Czytaj także:
21 stycznia 2014: "Skomunikowanie PKM "Kiełpinek": osiedla, szkoła, basen, autobus"

2 komentarze:

  1. Zastanawia mnie tylko jaki sens ma budowanie na Kiełpinku pętli autobusowej, skoro nie planuje się przedłużać do niej żadnych autobusów. Zdaje się, że mieszkańcy liczyli przynajmniej na przedłużenie do Kiełpinka linii 164, 129, może również 127, przecież skoro będzie połączenie drogowe Myśliwskiej/Zacnej z Kartuską to żaden problem (tak się przynajmniej wydaje).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Spory czas temu były pomysły skrócenia tras do Kiełpinka lub uruchomienia współfinansowanego z Auchan kursu na pewnym odcinku. Niestety plany te nie wejdą w życie, a to PKM Jasień będzie stacją przesiadkową (względy ekonomiczne). Uważam, że sama pętla przy PKM Kiełpinek nie zawadzi gdyż łatwiej będzie zawracać samochodami, no i w przyszłości będzie już istnieć architektura do tego aby wrócić do pomysłu komunikacji zbiorczej dojazdowej. Zwróć uwagę, że zgodnie ze Studium Kiełpinka
      http://krzysztof-nykiel.blogspot.com/2013/03/studium-kiepinka-wnioski-miasta-uwagi.html
      okolice PKM zagęszczą się znacząco co pozwala mieć nadzieję, że powróci (tym razem zasadny) pomysł połączenia naszej stacji np. z dzielnicami południowymi lub zachodnimi Gdańska.

      Usuń