sobota, 15 września 2012

Brakujące elementy infrastruktury przy C.H. Auchan: zdanie obu stron

Nareszcie się udało: centrala Auchan w Piasecznie w osobie rzecznika prasowego zaczęła odpisywać na moją korespondencję. Zaczęło się od kilku pytań dotyczących komunikacji pieszej i autobusowej na terenie Auchan jakie zadałem jeszcze w grudniu 2011 roku (podsumowałem je we wpisie z 22 maja br). Ponieważ kierownictwo gdańskiego Auchan (jak się okazało) nie ma w tej kwestii wiele do powiedzenia a decyzje tego kalibru podejmowane są w centrali przypominałem się więc uprzejmie od tamtego czasu o odpowiedzi istotne dla mieszkańców tak Kiełpinka jak i Karczemek (a w szczególności: osiedla Kalina).
Wielomiesięczne oczekiwanie nie zdało się na nic, dopiero wiadomości przesyłane w kopii do lokalnej prasy i propozycja bezpośredniego kontaktu z centralą we Francji spowodowały, że w lipcu nadeszły długo oczekiwane odpowiedzi.

Poniżej wymieniłem tematy jakie poruszałem oraz odpowiedzi otrzymane od rzecznika prasowego Auchan. Dla porównania przedstawiam też odpowiedzi stosownych urzędów, w których weryfikowałem informacje rzecznika prasowego:
Brakująca infrastruktura: RYSUNEK ZBIORCZY na podstawie grafiki GIK


1) możliwość obniżenia krawężnika chodnika na wysokości stacji paliw (przy murze od strony ul. Szczęśliwej),
2) termin dokończenia tego chodnika (drugi odcinek wciąż "leży" a materiały stoją obok),
3) schemat ciągów pieszych po przebudowie Auchan (jak przekazał Auchan mowa o zmianach 2012-2013),

Ad1, Ad2, Ad3)

Auchan: "W projekcie budowlanym rozbudowy Galerii zostały zaprojektowane ciągi piesze w kierunku od budynku CH do ronda jak i do przejścia w kierunku sklepu Decathlon. Wykonanie tych prac planowane jest na wiosnę 2013."

W tej kwestii pozostaje jedynie czekać na realizację obietnic. Na chwilę obecną sytuacja wciąż wygląda jak na poniższych zdjęciach:
brakujący chodnik od Kiełpinka- fot.K.Nykiel
brakujący chodnik od strony ronda (i przystankóW autobusowych)- fot. K.Nykiel


4) możliwość wybudowania przejścia dla pieszych bezpośrednio z kładki nad obwodnicą w kierunku Norauto
Ad4)
Auchan: "Przejście dla pieszych w okolicach kładki nad obwodnica w kierunku Norauto jest na etapie uzgodnień  administracyjnych i powinno by  wykonane w najbliższym czasie."

poniżej oryginał oficjalnej odpowiedzi ZDiZ w tej kwestii:
odpowiedź na pytanie o przejście dla pieszych przy Norauto
Pismo stwierdza, że Auchan jest właścicielem terenu i na chwilę obecną ZDiZ nie może nic zrobić. Z nieoficjalnych rozmów z przedstawicielem ZDiZ udało się dowiedzieć nieco więcej: kilka lat temu na podstawie umowy trójstronnej między GDDKiA-władze miasta-Auchan zdecydowano się na realizację inwestycji m.in. budowy kładki nad obwodnicą i ciągu pieszo-rowerowego po działce Auchan wzdłuż obecnie używanej drogi wzdłuż centrum Handlowego. Plan był taki, że GDDKiA wybuduje ciąg, a ZDiZ na podstawie umowy (np. użyczenia czy innej) przejmie w utrzymanie ten odcinek ruchu pieszo rowerowego. Uzgodnienia dotyczące tych spraw precyzowane są na spotkaniach jakie GDDKiA organizuje. Niestety (informacja z sierpnia br) na ostatnim takim spotkaniu 14.VII przedstawicieli Auchan nie było. Pojawili się po raz ostatni 11.VI.2012 ale odtąd mijają miesiące, a sprawa nie rusza do przodu, tzn, brak jest propozycji umowy użyczenia jakie Auchan miał zaproponować.
Co do samego przejścia: tu również w wyniku wielomiesięcznych opóźnień (a dokładniej braku oficjalnych działań, bo nieoficjalne rozmowy nie mają znaczenia dla urzędów czy spółek miejskich) ze strony Auchan wciąż dochodzi do niebezpiecznych sytuacji, gdzie mieszkańcy Karczemek przeskakują przez bariery i przebiegają przez ulicę. Tłumaczenie, że kilkaset metrów dalej jest przejście dla pieszych jest raczej nierozsądne, bo budowa przejścia w tym miejscu wydaje się najrozsądniejsza z punktu widzenia użyteczności dla pieszych bez większego uszczerbku dla kierowców (proszę zwrócić uwagę, że jest tam już ogranicznik prędkości spowalniający ruch).
brakujący chodnik z kładki w kierunku Norauto. fot. K.Nykiel


5) jaki jest statut rozmów Auchan z miastem Gdańsk w temacie utworzenia vis a vis sklepu przystanku ZTM dla wszystkich linii tamtędy przebiegających (rozmowy jeszcze niedawno były faktem),
Ad5)
Auchan: "Prowadzone są rozmowy pomiędzy Auchan i ZTM w kwestii lokalizacji przystanku. Strony uzgodniły warunki współpracy (biuro projektów kończy etap opracowania dolentacji technicznej)."

co na to ZTM?
pismo ZTM ws rozmów dot. przystanków na terenie C.H. Auchan
 Jak można przeczytać ZTM od 2011 roku nie otrzymało formalnej odpowiedzi na swoje propozycje. Nie można więc twierdzić, że rozmowy trwają, ponieważ inna niż formalna korespondencja nie może być przez jednostki samorządowe czy spółki miasta brana pod uwagę. Rozwiązania proponowane przez ZTM sprzyjałyby tak klientom sklepów, jak i np. mieszkańcom osiedla Kalina na Karczemkach, dla których przystanek przy Norauto blisko kładki pieszo-rowerowej byłby najbliżej położonym w całej sieci komunikacyjnej miasta w tym rejonie. Być może dziś mielibyśmy o wiele prostszy schemat komunikacyjny gdyby nie konieczność przejazdu autobusów przez duży Węzeł Karczemki (należy pamiętać, że teren pod drogą przy Auchan, ale także pod ciągiem pieszo-rowerowym należy do tej spółki). Stworzenie przystanków przy Auchan spowoduje, że powstanie jeden punkt, na którym (jak sądzę) będą zatrzymywać się wszystkie linie. Warto więc starać się o zrealizowanie tej koncepcji.


6) opinię na temat propozycji skomunikowania pieszo-rowerowego kładki przez obwodnicę z przyszłym przystankiem PKM Kiełpinek (wersja a: chodnik wzdłuż północno-zachodniego obrzeża sklepu; wersja b (bardzo nietypowa): to zbudowanie pasażu przez Auchan w kierunku Szczęśliwej i tym samym stworzenie skrótu przez C.H.
Ad6)
Tu brak odpowiedzi w korespondencji z lipca 2012. Ostatnia jaką miałem na ten temat pochodzi z 2011 roku gdzie informowano, że co prawda nie planuje się takich zmian (w szczególności do proponowanej opcji "b"), co nie znaczy, że pomysły nie zostaną uwzględnione w przyszłości- rozumiałem to jako uprzejme "nie".
Na chwilę obecną nie jest to temat priorytetowy, ale przystanek PKM zbliża się wielkimi krokami i z tego względu należy już teraz lobbować za tym projektem. Przypomnę, że opracowanie STER proponuje jej skrócenie przez obecne tereny Auchan jak wskazałem na powyższej grafice. O pomyśle informowałem także PKM SA (a tam pomysł został podchwycony i zaprezentowany stosownym Komisjom Rady Miasta jeszcze w 2011), BRG i sąsiednią Radę Osiedla Kokoszki.

oryginalny slajd prezentacji PKM z 2011 roku uwzględniający pomysł.
Z mojej strony będę dalej przypominać centrali Auchan Piasecznie o ww problemach i mobilizować do przyśpieszenia ich rozwiązania.. Liczę, że oddolne naciski przyśpieszą współpracę spółki z ZTM i ZDiZ. Gdyby ktoś chciał poprzeć inicjatywę i wysłać w ww sprawach osobistą wiadomość chętnie przekażę namiary na rzecznika prasowego, jak i na osobę odpowiedzialną za podejmowanie takich decyzji w Auchan.


Oczywiście cały czas pamiętajmy, że jest to teren prywatny, ale:
- już kilka lat temu Auchan postanowiło związać się infrastrukturą i jej rozwojem z miastem i GDDKiA. Skoro weszli w ten układ, to powinni rzetelnie współpracować i doprowadzić niezbędne inwestycje do końca,
- wydaje mi się, że każda duża i szanująca się korporacja powinna dbać o tzw Corporate Social Responsibility (Społeczna odpowiedzialność biznesu). Jeśli tego nie robi- wystawia sobie sama opinię.
- czym jest wymalowanie przejścia dla pieszych czy budowa kilkunastu metrów chodnika z kostki brukowej wobec zaangażowania Auchan sięgającą ok 35mln złotych w budowę tzw Małego Węzła Karczemki?

5 komentarzy:

  1. Dzięki za działanie:)

    Tylko jedna informacja/korekta - oficjalne plany miasta (a w każdym razie BRG) są takie, by przejście od Karczemek w stronę PKM-ki prowadziło wzdłuż łącznicy węzła. Czyli jak zaznaczono linią przerywano na tym obrazku: http://img15.imageshack.us/img15/8605/dojscied.jpg

    Pozdrawiam,
    P.O.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. P.O.
      właśnie tak zaznaczyłem to na mojej grafice zbiorczej na górze wpisu (zielona przerywana linia). ALE nic bez zgody Auchan tu nie powstanie, bo plany są tylko planami: miasto sugeruje kilka słusznych inwestycji/rozwiązań wpisanych w liczne opracowania czy MPZP, ale nie po swoim gruncie. Np. tu STER przewiduje trasę zbiorczą od kładki do wiaduktu przy PKM Kiełpinek, ale jeśli właściciel się nie zgodzi to nic z tego może nie wyjść ( w końcu piękna trasa, choć na okrężno, już jest). Dlatego należy mu ułatwić decyzję przez systematyczne lobby, co też staram się robić :)

      Usuń
  2. Czyli z tą rozbudową to jednak coś było na rzeczy. Pewnie ta rozbudowa to jakaś grubsza sprawa i wolą się z tym nie ujawniać żeby ludzie nie protestowali. Poziom ignorancji ze strony Auchan zdumiewający.

    pozdr.
    Lukislaw

    OdpowiedzUsuń
  3. Co do rozbudowy to miała się ona zacząć jakieś kilka m-cy temu. Najemcy dostawali już nawet wypowiedzenia najmu... ale niestety, przeliczyli się i to bardzo, myśleli że po rozbudowie węzła ruch będzie i to dużo więkrzy. głosy chodzą, że rozbudowa została wstrzymana, i wcale mnie to nie dziwi. Kto by chciał robić zakupy w takim syfie co tam jest? Moim zdanie powinni zacząć od zmiany dyrekcji w gda, która wynika z tego że wykazuje się totalną ignoracją spraw naprawdę ważnych dla konsumenta (chodniki, przestanki itp)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. z moich informacji wynika, że dyrekcja Gdańsk nie ma wiele do powiedzenia w kwestiach takich inwestycji. Tego typu decyzje podejmowane są w centrali w Piasecznie i to z nią próbujemy się komunikować mailowo (do wiadomości sekretariatu gdańskiego)

      Usuń