wizualizacja PKM "Kiełpinek". Mat.PKM S.A. |
Aby służyła mieszkańcom musi być dobrze skomunikowana z otoczeniem łącząc strefy zamieszkania z różnymi usługami czy miejscami pracy- to oczywiste. Jeśli chodzi o terminowość, to na dzień dzisiejszy oprócz realizacji samej kolei możemy być pewni wykonania tzw. inwestycji skojarzonej ("zadania spójnego") tj. remontu i poszerzenia ulicy wraz z budową chodników ulicy Szczęśliwej od ronda przy ulicy "Kartuska Północ" do samej stacji. Wiem z wcześniejszych informacji (chociażby z rozmów z ZDiZ), że tu prace planistyczne są zaawansowane i że z założenia zadanie to musi być zrealizowane najpóźniej w momencie uruchomienia połączeń kolejowych. Natomiast kwestia mniejszych, mniej oczywistych usprawnień komunikacyjnych już nie jest taka jasna, a myślę tu w szczególności o pasażerach kolei nie poruszających się samochodami a więc o:
- pieszych i rowerzystach,
- pasażerach komunikacji zbiorczej (autobusowej).
Dla nich każde 100 metrów do pokonania robi dużą różnicę i powoduje, że wybór kolejki jako głównego środka transportu do pracy / do szkoły nie będzie już taki oczywisty nawet dla mieszkańców ulic Przytulna, Sympatyczna, co dopiero Kartuska (skoro autobusy do centrum będą dalej kursować). Błotne ścieżki nie powinny być rozwiązaniem na miarę takiej inwestycji.
Drugą kwestią jest obecnie budowana i planowana do oddania w 2015 roku szkoła podstawowa w Karczemkach.
wizualizacja- mat. DRMG |
Trzecia kwestia: brak postulowanej przez mieszkańców Karczemek stacji kolejowej PKM po zachodniej stronie obwodnicy. Efektem tego może być zwiększone zainteresowanie przystankiem w Kiełpinku ,co może skutkować albo zwiększonym ruchem kołowym (wolałbym tego uniknąć), albo pieszym (o ile zostanie usprawniony).
Mając powyższe na uwadze W połowie grudnia 2013 roku wysłałem do Prezydenta Miasta oficjalny wniosek o uruchomienie procedury przystąpienia do zmiany planów nr 2313 i 2308 (rejon ulicy Szczęśliwej, Przytulnej, Auchan) jeszcze w 2014 roku. Moim celem było głównie wprowadzenie do planów poprawek umożliwiających dalsze starania o lepsze skomunikowanie piesze mieszkańców Kiełpinka z budowaną obecnie stacją PKM, oraz ze szkołą podstawową z basenem w Karczemkach (przez kładkę pieszo-rowerową nad obwodnicą). Istotną sprawą jest czas zakończenia prac nad proponowanymi zmianami, gdyż (w mojej ocenie) jest to ostatnia chwila, aby zdążyć z wybudowaniem postulowanych ciągów pieszych przed uruchomieniem połączeń PKM.
To tyle z racji niezbędnego wstępu dla niewtajemniczonych. Teraz kilka informacji o efektach i ustaleniach:
PROPOZYCJE ZMIAN W PLANACH ZAGOSPODAROWANIA: dzięki uprzejmości pracowników BRG otrzymałem już teraz informacje o opinii i decyzji Prezydenta. Jak się okazuje obecne trudności prawne związane z podważeniem pozwolenia na budowę PKM działają na korzyść wniosku, gdyż spowodowały, iż miasto stara się przygotować odpowiednie plany zagospodarowania na wypadek porażki PKM w sądzie. Część terenu zostanie objęta najpilniejszymi pracami, pozostałe tereny, których wniosek dotyczy będą aktualizowane dopiero we wrześniu br.
zakres prac nad priorytetowymi zmianami w mpzp. Mat. BRG |
proponowane trasy do wprowadzenia i korekty w obecnych mpzp najprawdopodobniej niezrealizowane do momentu uruchomienia PKM |
REALIZACJA CHODNIKÓW PRZEZ HOSSA: Ww informacja skłoniła nie do zwrócenia się do HOSSA z pytaniem czy wykona chodnik (-i) z osiedla do stacji, jako że najkrótsze możliwe trasy biegną przez (o ile wiem) tereny dewelopera. Otrzymałem zwięzłą odpowiedź, że "jeżeli miasto nie wykona pełnej infrastruktury którą powinno, Hossa na pewno wykona cywilizowane przejście do momentu uruchomienia PKM".
Mówimy tu najpewniej o chodniku od ulicy Tanecznej. Trzymam za słowo gdyż taki chodnik zaoszczędziłby mieszkańcom ok 800m drogi w jedną stronę.
AUTOBUS DO STACJI PKM: Zapytałem również ZTM o aktualne ustalenia dotyczące możliwych połączeń autobusowych stacji "Kiełpinek" z sąsiednimi dzielnicami. W odpowiedzi otrzymałem potwierdzenie wcześniejszych informacji, że
nie pojawią się przy naszej stacji żadne linie autobusowe. Rozpatrywana linia z Kiełpina Górnego, z racji skomplikowanego dojazdu, pojedzie do stacji "Matarnia". W odległej przyszłości można jedynie oczekiwać wydłużenia linii 164 lub 129, co i tak poprzedzone będzie analizą specjalistów.
DAWNA STACJA GRANICZNA WOLNEGO MIASTA GDAŃSKA: Jednym z propozycji do mpzp były zapisy chroniące oryginalny wygląd budynku dawnej stacji kolejowej i jednocześnie granicznej Wolnego Miasta Gdańska, obecnie budynku komunalnego popadającego w ruinę. Od dłuższego czasu staram się także przekonać decydentów w Radzie Miasta, ale także Radnych Osiedla do poparcia działań rewitalizacyjnych- na razie bez efektu. Temat budynku i działki na której leży jest bardziej złożony niż można sądzić. Jak informuje BRG nie został on objęty pracami związanymi z PKM, stanie się to dopiero we wrześniu.
Budynek dawnej stacji granicznej Wolnego Miasta Gdańska (źródło informacji: BRG) Zdjęcie z 2012 roku, dziś już budynek towarzyszący nie ma dachu. |
Powiązane dokumenty:
Wniosek do Prezydenta: str 1z2 |
Wniosek do Prezydenta: str 2z2 |
Odpowiedź ZTM ws autobusów do PKM "Kiełpinek" i przy C.H.Auchan. Strona 1z2 |
Odpowiedź ZTM ws autobusów do PKM "Kiełpinek" i przy C.H.Auchan. Strona 2z2 |
07.III.2013: "Studium Kiełpinka: wnioski miasta, uwagi mieszkańców"
30.VIII.2012: "przystanki PKM Kiełpinek i Jasień: podsumowanie zebranych informacji"
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz